Direktlänk till inlägg 9 augusti 2007

resumé

Av Sara - 9 augusti 2007 16:14

Anledningen till denna blogg är jag är så glömsk och känner att jag befinner mig i en viktig och betydelsefull period i livet, det vill jag gärna minnas på ett ärligt sätt. Och om jag då skriver ner lite tankar och funderingar här, kommer dessa ju varken glömmas eller minnas på något annat sätt än så som jag upplever det just nu. Fast å andra sidan är det ju lite charmen med minnet, att man sorterar och rensar bort en del saker.. Men jag är öppen för att göra ett försök! So here it goes, min alldeles egna blogg!


Tänkte börja med en lite resumé. Efter ett års "vuxenliv" (dvs fast inkomst, samma jobb, egen lägenhet, onsdagsöl efter jobbet och annan regelbundenhet) i Stockholm så träffade jag Jimmy. Äntligen lite av den action i tillvaron som jag mer eller mindre saknat och det var ingen längre funderarperiod om det skulle bli vi eller inte.


Vi flyttade ihop, flyttade till Trysil, planerade barn, blev med barn, flyttade hem igen och nu är vi här.


Min blogg kommer mestadels handla om hur det är att vara gravid och senare hur det är att vara mamma och ha en egen familj.


Låt mig först berätta lite om vägen dit.


Känslan att man vill ha barn är svår att beskriva, man bara känner att det är dags. Varför inte, liksom. Att säga att man älskar barn, visst.. men ärligt, hur stor skillnad är det inte att älska barn och älska sitt eget barn? Enorm gissar jag på. Så man vet nog egentligen inte vad man ger sig in på och det är nog mycket av det som lockar. För vår del så spelar nog en stor roll in i att vi är rätt äventyrliga, vi vågar ta steget, vi är anpassningsbara, allt behöver inte vara enligt mallar och regler. Det allra allra viktigaste är att vi litar på varandra och den kärlek vi har tillsammans.


Trial and success på tredje försöket. Kunde knappt tro det var sant, plusset på stickan. Jaha.. ojdå, det gick visst, vi fungerar! Det är en häftig känsla att få ha en liten liten början till liv i magen som hemlighet för omvärlden.


Efter några veckor när man vant sig ville man berätta för alla, fast sen när man väl berättat ångrade man sig lite.. det var ju faktiskt mysigt med världens bästa hemlis. Men hemlisen växer ju och snart så är det oundvikligt.


Jag har mått otroligt bra under hela graviditeten. Känner mig lite som fröken duktig, jag pallar det mesta liksom. Skulle inte förvåna mig om jag får äta upp det under förlossningen sen.


Så nu är det ca 5-6 veckor kvar av att få bära vår lilla kotte i magen.. 42 dagar exakt om han tänker komma på utsatt datum, nedräkning pågår med andra ord. :-)





 
 
David

David

10 augusti 2007 18:05

Spännande att följa mammaskapet genom bloggen. Och andra funderingar förstås. Räkna in mig som en hängiven läsare!

http://www.vardagsemigrationen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 28 september 2007 17:52

Här är vår förlossningsberättelse, lite hastigt nerklottrad..   Torsdagen den 20/9, en dag efter beräknad födsel så vaknar jag med en skum känsla. Tycker inte mig ha känt bebisen röra sig något märkbart och bestämmer mig för att ringa in till SÖS fö...

Av Sara - 15 september 2007 14:07

Då är jag enligt regelboken klar med att vara gravid, mellan den 13-19/9 befinner jag mig i vecka 40 och är således inne på sista varvet. Men såklart så är det vanligast att gå över tiden, 54% föder mellan vecka 40 och 42.   Vi har inte riktigt infö...

Av Sara - 27 augusti 2007 20:56

Nu har vi avklarat både föräldrautbildningen (som inte är ett "körkort" i att vara förälder utan ett tillfälle att få mer information och kunskap om den oundvikliga förlossningsdagen) och sammanfattningen hos vår barnmorska. Sammanfattningen är just ...

Av Sara - 22 augusti 2007 20:28

Då har vi avklarat "föräldrautbildningen".. det verkar finnas olika varianter av dessa och på vår MVC innebar det två dagar á 3 timmar. Vi var 5-6 par och en barnmorska höll i utbildningen. Vi delade upp oss killar/tjejer det första vi gjorde och spå...

Av Sara - 14 augusti 2007 13:41

I Sverige har alla mammor som vill rätt till gratis vård när det gäller graviditeten. Vilken ynnest!     Första besöket sker runt v.10 nångång.. jo man räknar en graviditet i veckor, inte i månader. Från sista mensens första dag och 40 veckor framåt,...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards