Direktlänk till inlägg 22 augusti 2007

förlossning?

Av Sara - 22 augusti 2007 20:28

Då har vi avklarat "föräldrautbildningen".. det verkar finnas olika varianter av dessa och på vår MVC innebar det två dagar á 3 timmar. Vi var 5-6 par och en barnmorska höll i utbildningen. Vi delade upp oss killar/tjejer det första vi gjorde och spånade i varje grupp fram vad vi ville få ut av dessa dagar. Sen samlades vi och barnmorskan utgick från det vi ville veta.


Den mesta tiden handlade om förlossningen, om vad vi kan förvänta oss. Men samtidigt en påminnelse om att precis som alla graviditeter är lika men ändå väldigt olika, upplever vi en förlossning. Mycket handlar om vad man har för inställning men även vad man kan göra för att påverka sin situation.


Allt som allt var utbildningen trevligt, bra och givande.


På fredag ska vi träffa vår barnmorska för en sammanfattning, då ska vi prata mer konkret om "vår" förlossning och jag väntar med att skriva ner mina personliga tankar om den tills då. Nu lockar sista kapitlen i Stieg Larssons tvåa alldeles för mycket.


tjipp

 
 
maddlur

maddlur

22 augusti 2007 21:37

Stieg Larssons böcker är riktigt bra.. Ja har hundra sidor kvar i trean... Synd att karln gick och dog...

http://maddlur.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 28 september 2007 17:52

Här är vår förlossningsberättelse, lite hastigt nerklottrad..   Torsdagen den 20/9, en dag efter beräknad födsel så vaknar jag med en skum känsla. Tycker inte mig ha känt bebisen röra sig något märkbart och bestämmer mig för att ringa in till SÖS fö...

Av Sara - 15 september 2007 14:07

Då är jag enligt regelboken klar med att vara gravid, mellan den 13-19/9 befinner jag mig i vecka 40 och är således inne på sista varvet. Men såklart så är det vanligast att gå över tiden, 54% föder mellan vecka 40 och 42.   Vi har inte riktigt infö...

Av Sara - 27 augusti 2007 20:56

Nu har vi avklarat både föräldrautbildningen (som inte är ett "körkort" i att vara förälder utan ett tillfälle att få mer information och kunskap om den oundvikliga förlossningsdagen) och sammanfattningen hos vår barnmorska. Sammanfattningen är just ...

Av Sara - 14 augusti 2007 13:41

I Sverige har alla mammor som vill rätt till gratis vård när det gäller graviditeten. Vilken ynnest!     Första besöket sker runt v.10 nångång.. jo man räknar en graviditet i veckor, inte i månader. Från sista mensens första dag och 40 veckor framåt,...

Av Sara - 10 augusti 2007 13:49

Tänkte berätta lite om hur det är med sömn så här under graviditeten..   När man får ett litet växande liv i magen tar den väldigt mycket energi ifrån en, blodvärden sjunker och man får över en liter blod till som ska pumpas runt i kroppen.   Man ä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards